eduJA - czasowniki Drukuj
23.04.16 | Pitero

eduJA na Facebooku

Dla kogo przeznaczone są aplikacje eduJA?

Aplikacje eduJA przeznaczone są przede wszystkim dla osób z zaburzeniami komunikacyjnymi. Ćwiczenia wspomagają rozwój komunikacji osób z autyzmem, afazją, niepełnosprawnością intelektualną oraz opóźnionym rozwojem mowy.
Program może być także wykorzystywany w terapii pedagogicznej do pracy z  uczniami ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, wynikającymi z trudności nauki czytania i pisania (dysleksja rozwojowa).

EduJA Dom - Czasowniki to aplikacja pozwalająca rozwinąć słownik bierny i czynny z zakresu komunikatów używanych najczęściej w środowisku domowym. Tworząc aplikację braliśmy pod uwagę specyfikę funkcjonowania osób z zaburzeniami komunikacyjnymi bez uwzględniania podziałów wiekowych. Panel zarządzania programem umożliwia dopasowanie ćwiczeń do możliwości użytkownika. Dobór ilustracji nie jest przypadkowy i pozwala zastosować aplikację także u osób dorosłych z zaburzeniami amnestycznymi.

 

 

Zawartość aplikacja Dom - Czasowniki

Aplikacja Dom – czasowniki to zestaw ponad 160 fotografii dotyczących czynności życiowych związanych z funkcjonowaniem społecznym i komunikacją. Tematyka programu oparta jest na szkielecie domu i występujących w nim pomieszczeniach, w których należy określić charakterystyczne dla tych miejsc czynności. Dodatkowo ilustracje można wykorzystywać do nazywania występujących na nich przedmiotów.

W ramach pomieszczenia ŁAZIENKA, zdjęcia przedstawiają również czynności związane z sytuacjami intymnymi i fizjologicznymi.

 

Panel zarządzania aplikacją

Program daje  terapeutom i rodzicom możliwość  indywidualizacji wyglądu zadań.   Panel zarządzania aplikacją, umieszczony w górnej części ekranu Menu, pozwala na samodzielne konfigurowanie ćwiczeń i decydowanie o tym, które elementy będą prezentowane podczas pracy z programem, np. podpisy, przyciski nawigacyjne, dźwięki.

 

Praca z programem eduJA Dom - czasowniki

PODPISY/DŁUGIE PODPISY
Aplikacja pozwala na pracę w oparciu o fotografie bez jakichkolwiek podpisów (wyłączona opcja „Podpisy”), fotografie z podpisami krótkimi – czasownik (włączona opcja „Podpisy”), fotografie z podpisami długimi, w których określony jest wykonawca czynności oraz przedmioty z nią związane (włączona opcja „Podpisy” i „Długie podpisy”).  

PRZYCISKI NAWIGACYJNE
Jeżeli podczas pracy opcja „Przyciski nawigacyjne” jest wyłączona, to program prezentuje na ekranie tylko fotografię. Nawigacja odbywa się za pomocą gestów dłonią/palcem lub odpowiedniego wskaźnika typu rysik (następny - przesunięcie od strony prawej do lewej, powrót do poprzedniego zdjęcia – odwrotny kierunek ruchu). Na ekranie nie ma dodatkowych elementów graficznych, które mogą rozpraszać użytkownika lub zostać przypadkowo dotknięte. Powrót do Menu programu umożliwia znajdujący się na środku górnej części żółtego pola delikatnie zarysowany jaśniejszy okrąg, który należy dotknąć i po aktywowaniu przesunąć w lewo.
Włączona opcja „Przyciski nawigacyjne” wyświetla na ekranie dodatkowo przyciski sterujące w prawo/następny i w lewo/poprzedni. 

PRZYCISK MENU

Włączona opcja „Przycisk MENU” wyświetla na ekranie ikonę domku (powrót do MENU). Jeżeli nie chcemy by ikona ta była widoczna z powodu rozpraszania użytkownika lub przypadkowego dotknięcia, należy wyłączyć „Przycisk MENU” w panelu zarządzania aplikacją.

DZWIĘKI
Włączona opcja „Dźwięki” powoduje, że każda zmiana na ekranie, aktywuje dodatkowo sygnał dźwiękowy (sterowanie głośnością dźwięku odbywa się na poziomie sterowania urządzeniem). Jeżeli nie chcemy pracować w trybie z sygnałem dźwiękowym, należy wyłączyć opcję „Dźwięki”.

SYTUACJE INTYMNE
Włączona opcja „Sytuacje intymne” powoduje, że w pomieszczeniu ŁAZIENKA, prezentowane są także zdjęcia związane z czynnościami fizjologicznymi i okołofizjologicznymi oraz innymi dotyczącymi higieny. Jeżeli nie chcemy, aby prezentowane były te fotografie, należy wyłączyć opcję „Sytuacje intymne”.

 

Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji

Pozostawiamy pełną dowolność pracy terapeutycznej w oparciu aplikację. Nie stawiamy ograniczeń, dajemy szerokie możliwości kreowania zadań. 
Hasło NAZYWAJ * POWTARZAJ * PYTAJ * eduJA najlepiej obrazuje funkcjonalność programu. Terapeuta może samodzielnie nazywać i powtarzać czynności z fotografii - ćwiczenia te rozwijają słownik bierny ucznia. Uczeń może samodzielnie nazywać czynności zaprezentowane na obrazkach, naśladować je, układać historie zawierające elementy zdjęć i nawiązujące do prezentowanych czynności. Takie ćwiczenia usprawniają funkcjonowanie społeczne, utrwalają mowę czynną.
Do pracy, także z dziećmi ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, możemy wykorzystywać krótkie lub długie podpisy pod ilustracjami usprawniając umiejętności czytania i pisania (ćwiczenia oparte na czytaniu, przepisywaniu fragmentarycznym lub całościowym wybranych podpisów, pisaniu samodzielnie wymyślonych zdań nierozwiniętych i rozwiniętych w oparciu o fotografie i/lub krótkie podpisy, pisanie z pamięci w oparciu o podpisy długie itp.).

 

Rehabilitacja mowy i komunikacji

Zrozumienie intencji komunikacyjnych drugiego człowieka powiązane jest z identyfikacją słów i stojących za nimi czynności oraz przedmiotów. Fotografie i podpisy zamieszczone w aplikacji umożliwiają ćwiczenie tej umiejętności na wielu poziomach. Z aplikacją możemy ćwiczyć nazywanie, rozumienie,  pytania na różnych poziomach zaawansowania. Pamiętajmy, że rozwój  komunikacji to proces wieloetapowy. Zespół autorów życzy powodzenia.

eduja.pl

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Poprawiony: czwartek, 28 kwietnia 2016 11:12