Wstępna orientacja zawodowa
Program diagnostyczny stworzony wspólnie z Pracownią Testów Psychologicznych przeznaczony jest przede wszystkim dla osób zajmujących się doradztwem zawodowym. WOZ pozwala na szybką a zarazem wieloaspektową ocenę preferencji związanych z wyborem zawodu. Przy ocenie tej uwzględniane są zainteresowania, kompetencje społeczne i cechy temperamentu. WOZ przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych i osób dorosłych. Na płycie znajduje się dokumentacja dla doradcy zawierająca opis programu i informacje praktyczne.
- Opis szczegółowy
- Pytania i odpowiedzi
WOZ - Wstępna Orientacja Zawodowa to komputerowy program wspomagający pracę osób zajmujących się doradztwem zawodowym.
WOZ pozwala na szybką a zarazem wieloaspektową ocenę preferencji ucznia, związanych z wyborem zawodu. Przy ocenie tej uwzględniane są zainteresowania, kompetencje społeczne i cechy temperamentu.
WOZ przeznaczony jest dla uczniów wszystkich typów szkół ponadpodstawowych, a więc zarówno gimnazjów jak i szkół ponadgimnazjalnych.
WOZ został stworzony przez zespół psychologów z Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, mających wieloletnie doowiadczenie w konstruowaniu i adaptowaniu narzędzi diagnozy psychologicznej.
WOZ - pytania i odpowiedzi
Na tej stronie przedstawiamy odpowiedzi autorów na najczęściej zadawane pytania dotyczące programu WOZ. Jeżeli mają Państwo inne pytania prosimy o ich przysłanie.
______________________________
Dlaczego praca z tym programem musi trwać ponad 40 minut?
WOZ uwzględnia pięć wymiarów odnoszących się do funkcjonowania poznawczego oraz cztery wymiary związane z funkcjonowaniem społecznym. W wypadku pięciu pierwszych, uczeń ocenia poziom satysfakcji, jaką sprawia mu wykonywanie zadań danego rodzaju i dokonywanie tych ocen na jednym posiedzeniu zwiększa ich trafność.
Przewidywane jest wprowadzenie modyfikacji programu pozwalającej na przeprowadzenie części dotyczącej preferencji w zakresie funkcjonowania społecznego na osobnym spotkaniu z uczniem.
______________________________
Dlaczego nie można przerwać programu w dowolnym miejscu?
To nie jest prawda: użytkownik nie może, ale doradca lub inna osoba znająca hasło, dzięki któremu można wejść do modułu administracyjnego (przycisk ADMINISTRATOR), w każdej chwili może wymusić zamknięcie programu.
______________________________
Dlaczego użytkownik nie może samodzielnie zakończyć programu - brak przycisku koniec?!
Gdyż funkcja ta jest zarezerwowana dla ADMINISTRATORA. Nie jest to program do samobadania lecz przeznaczony do wspomożenia pracy doradcy zawodowego, czyli administratora, który może w dowolnym momencie zakończyć pracę z programem.
______________________________
W zadaniu polegającym na zliczaniu cyfr za każdym razem muszę czekać 90 sekund, aby przejść dalej. Nie można tego jakoś przyspieszyć?
Istotą tego zadania jest badanie zdolności do koncentracji uwagi przez dłuższy czas. Wykonywanie go przez 90 sekund pozwala na określenie stopnia tolerancji na monotonię, która jest charakterystyczna dla pewnych zawodów.
______________________________
Obojętnie jak uczeń rozwiąże zadania, na koniec i tak otrzyma taki sam opis. Czy to ma sens?
Nie jest to prawdą. Opisy uzależnione są od ocen dokonywanych przez ucznia. Podobny sposób ustosunkowania się przez badanych do prezentowanych zadań, daje podobne opisy na koniec.
______________________________
Od czego zależy raport (opis) wyświetlany użytkownikowi na koniec?
Od odpowiedzi udzielonych przez badanego na pytanie o preferencji dotyczące każdego z rodzajów czynności , które wykonywał. Poprawność rozwiązań nie jest tu brana pod uwagę, gdyż nie chodzi o pomiar zdolności lecz o ocenę preferencji (upodobań vs niechęci do poszczególnych typów czynności).
______________________________
Dlaczego po tak restrykcyjnej sesji z programem nie dostajemy wskazań konkretnych zawodów?
Gdyż jest to program wspomagający pracę doradcy i dostarczający mu przesłanek do rozmowy z uczniem. Porada dotycząca wyboru zawodu wymaga uwzględnienia wielu dodatkowych informacji o uczniu - jego dotychczasowych osiągnięciach, aspiracjach, możliwościach intelektualnych, zdolnościach specjalnych, itp.
______________________________
Wydaje mi się, że program zaczyna się dosyć gwałtownie. Czy nie można wyświetlić na początku więcej informacji dla ucznia (cele, co będziemy badali, co otrzymamy na koniec)?
Można. W następnej wersji programu ten postulat zostanie uwzględniony.