Metodologia |
![]() |
![]() |
![]() |
11.07.11 | Pitero |
METODOLOGIA PROGRAMU 102 ZAWODY Z PRZYSZŁOŚCIĄ W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH 1. NA RYNKU POLSKIM JEST WIELE NARZĘDZI OPARTYCH NA TEORII HOLLANDA. DLACZEGO W KWESTIONARIUSZU PREFEROWANYCH AKTYWNOŚCI ZDECYDOWANO SIĘ NA INNĄ KONCEPCJĘ? Dotychczas w Polsce bardziej znana jest i stosowana w różnych ujęciach koncepcja sześciu typów osobowości oraz odpowiadających im sześciu środowisk pracy J.D. Hollanda. Program komputerowy 102 zawody z przyszłością oparty jest na koncepcji dwubiegunowej Mapy Świata Pracy D. Predigera. Świat zawodów dzieli się na cztery podstawowe grupy ułożone na dwóch biegunach. W każdej grupie wyróżnionych przez Predigera obszarów zawodów ludzie przejawiają określone aktywności, których głównym wskaźnikiem są codzienne czynności wykonywane w szkole, domu i w czasie wolnym. Zastosowany podział świata pracy jest podziałem równie odpowiednim dla głównych odbiorców programu: młodzieży gimnazjalnej i licealnej, jak koncepcja Hollanda. Jest to bowiem podział prosty, zrozumiały, przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Sądzić można, że zastosowana w programie koncepcja teoretyczna przyniesie założony efekt, jakim będzie dokonywanie przez młodzież trafnego wyboru kierunku kształcenia na podstawie preferowanych aktywności. Warto nadmienić, że koncepcja Hollanda spotyka się w Stanach Zjednoczonych AP oraz w Polsce z krytyką. D. Prediger zwrócił uwagę na to, że słynny heksagram Hollanda opiera się w zasadzie na dwóch wymiarach: DANE – IDEE oraz LUDZIE – RZECZY [1] . Zarzuca się tej koncepcji ograniczenie ogromnej listy zawodów do sześciu grup. W naszym programie stosujemy inny pomysł podziału świata zawodów na 12 obszarów (opis w jednym z kolejnych pytań). [1] Bajcar B., Borkowska A., Czerw A., Gąsiorowska A., Nosal Cz. S., Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod, Zeszyt Informacyjno-Metodyczny nr 34, MPiPS, Warszawa 2006., s. 46-47
2. CZY KONCEPCJA PREDIGERA NADAJE SIĘ DO PRACY Z UCZNIAMI? Koncepcja podziału świata zawodów na cztery podstawowe grupy jest bardzo prosta i przejrzysta, a tym samym łatwa do zapamiętania. Dokonany przez Predigera podział zawodów wg kryterium przedmiotu pracy jest zrozumiały nawet dla uczniów szkoły podstawowej. W każdym zawodzie pracownik pracuje przede wszystkim z jednym z czterech przedmiotów pracy:
Zastosowana w programie komputerowym 102 zawody z przyszłością aparatura pojęciowa odnosi się do codziennych doświadczeń każdego człowieka.
3. CZY ZA POMOCĄ KWESTIONARIUSZA PREFEROWANYCH AKTYWNOŚCI MOŻNA DIAGNOZOWAĆ POTRZEBY EDUKACYJNO-ZAWODOWE UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH? Tak, Kwestionariusz Preferowanych Aktywności to narzędzie, na podstawie którego można diagnozować potrzeby edukacyjne uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
System szkolnictwa zawodowego oferuje naukę w szkołach policealnych, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. Jeżeli uczeń planuje kształcenie w wyższych uczelniach, znajdzie tu również informacje o kierunkach studiów zgodnych z obszarem preferowanej aktywności. Wyniki Kwestionariusza wskazują preferowaną aktywność i wyłaniają grupę zawodów zgodnych z jego profilem.
4. CZY KONCEPCJA PODZIAŁU ŚWIATA ZAWODÓW WYKORZYSTANA W PROGRAMIE 102 ZAWODY Z PRZYSZŁOŚCIĄ JEST NA TYLE PRZEJRZYSTA, ŻE MOGĄ Z NIEJ KORZYSTAĆ TAKŻE NAUCZYCIELE I WYCHOWAWCY, CZYLI OSOBY, KTÓRE NIE SĄ SPECJALISTAMI W DZIEDZINIE ZAWODOZNAWSTWA I RYNKU PRACY? Zaprezentowany w programie podział świata zawodów na cztery grupy jest łatwy do zapamiętania i zrozumienia nie tylko dla uczniów, ale przede wszystkim dla osób dorosłych - nauczycieli i wychowawców, a także rodziców. Nie potrzeba wiedzy specjalistycznej i teoretycznej, aby zrozumieć zawarte w nim przesłanie. Prezentacje multimedialne oraz filmy mogą być bardzo pomocne w zapoznaniu się z koncepcją podziału świata zawodów na cztery grupy.
5. CZY NARZĘDZIE MOŻE POMÓC W PLANOWANIU KSZTAŁCENIA I KARIERY ZAWODOWEJ UCZNIÓW? Zastosowane narzędzie Kwestionariusz Preferowanych Aktywności może być bardzo przydatne w procesie planowania kariery zawodowej. Uzyskane przez ucznia wyniki pomiaru wskazują profil aktywności oraz obszar zawodów, w których może on poszukiwać kierunku kształcenia zgodnego z jego aktywnością. Program wskazuje przykłady zawodów możliwych do wyboru. Przy każdym zawodzie jest odniesienie do opisu zawodu z bazy zawodów szkolnictwa zawodowego. Jeżeli uczeń zapozna się z opisami przykładowych zawodów, może rozpocząć się proces samopoznania i kształtowania tożsamości zawodowej. Wskazuje się także uczniowi, czy jest to zawód rozwojowy – z przyszłością - taki, w którym z większym powodzeniem znajdzie pracę po ukończeniu szkoły.
6. DO ZADAŃ DORADCY ZAWODOWEGO NALEŻY SYSTEMATYCZNE DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZNIÓW NA INFORMACJE EDUKACYJNE I ZAWODOWE. Program 102 zawody z przyszłością może być bardzo przydatny do dokonywania diagnozy potrzeb uczniów w zakresie informacji edukacyjnej i zawodowej. Zawiera on kompletną bazę informacji o kierunkach kształcenia w szkolnictwie zawodowym. Każdy opis zawodu zawiera następujące informacje:
Nauczyciel czy doradca zawodowy przy okazji prezentacji opisów zawodów może dokonać diagnozy, czego uczniowie pragną się dowiedzieć o prezentowanym zawodzie lub o innych zawodach np. na poziomie wyższym. Ponadto, przy okazji omawiania zawodów z przyszłością, można wywołać dyskusję, dlaczego ten zawód ma tendencję rozwojową. Wywołanie dyskusji może być podstawą do „sprowokowania” uczniów do zadawania pytań dotyczących planowania kariery zawodowej. Nauczyciel może także zadać uczniom wykonanie zadania, np. polegającego na wymienieniu brakujących uczniowi informacji o możliwościach dalszego kształcenia oraz kierunku dalszej nauki.
7. CZY PROGRAM JEST PRZYDATNY W PRACY ZESPOŁU POWOŁANEGO W MYŚL ROZPORZĄDZENIA MEN Z DNIA 17 LISTOPADA 2010 R. W SPRAWIE ZASAD UDZIELANIA I ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ…? Program 102 zawody z przyszłością może być bardzo przydatny w pracy Zespołu powołanego do udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Udzielanie młodzieży pomocy w planowaniu kariery i podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych jest jednym z ważniejszych zadań, jakie stoją przed powołanymi Zespołami.
8. W NASZEJ SZKOLE, W MYŚL ROZPORZĄDZENIA MEN Z DNIA 17 LISTOPADA 2010 ROKU DOTYCZĄCEGO POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ, PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO PROWADZENIA ZAJĘĆ ZWIĄZANYCH Z WYBOREM KIERUNKU KSZTAŁCENIA I ZAWODU ORAZ PLANOWANIEM KSZTAŁCENIA I KARIERY ZAWODOWEJ. Pogram 102 zawody z przyszłością może być stosowany w gimnazjach, gdyż zawiera bazę zawodów szkolnictwa ponadgimnazjalnego: kierunki kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych i technikach oraz szereg prezentacji, filmów oraz gier dydaktycznych i ćwiczeń, które mogą być bardzo przydatne w planowaniu kariery i podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych przez młodzież gimnazjów.
9. ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM MEN Z DNIA 17 LISTOPADA 2010 ROKU DOTYCZĄCEGO POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ ZAJĘCIA ZWIĄZANE Z WYBOREM KIERUNKU KSZTAŁCENIA I ZAWODU ORAZ PLANOWANIEM KSZTAŁCENIA I KARIERY ZAWODOWEJ ORGANIZOWANE W CELU WSPOMAGANIA UCZNIÓW GIMNAZJUM I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W PODEJMOWANIU DECYZJI EDUKACYJNYCH I ZAWODOWYCH, POWINNY BYĆ PROWADZONE PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNYCH METOD PRACY. Program może być doskonałym wsparciem dla doradców zawodowych i nauczycieli w realizacji zadań, jakie nakłada na szkoły ostatnie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, dotyczące zasad udzielania pomocy i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w świetle którego powinny prowadzić zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kariery zawodowej – w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.
W sekcji Pomoce dydaktyczne umieszczono materiały przydatne w pracy z młodzieżą szkolną podejmującą decyzję o wyborze dalszej ścieżki kształcenia i zawodu:
Innowacyjna formuła programu pozwala na jego efektywne wykorzystanie w zajęciach grupowych, indywidualnych i samokształceniowych, prowadzonych z wykorzystaniem pojedynczych komputerów uczniowskich, stanowisk nauczycielskich wyposażonych w projektor, tablic interaktywnych, tabletów, ekranów dotykowych i innych nowoczesnych technologii.
Program 102 Zawody z przyszłością oferuje:
|
Poprawiony: poniedziałek, 18 lipca 2011 14:53 |